My Tomey-Lotey Followers

Sunday, August 23

Back then...


Aku terbaca blog yang aku folo tadi, dia ada cerita pasal kenangan puasa masa kecik2. Heheh, aku pun ada weh. Korang nak tak baca kalau aku bukak cerita aku masa Ramadhan zaman aku kecik2 dulu? Apahal ayat aku macam budak tabika pulak ni weh?

Ah, apa aku peduli, korang baca ke, tak ke, aku mana tau. Lain ar kalau korang duduk sebelah aku dan bukak belog aku dan baca depan hidung aku, betul tak?

Alah, ni pasal aku ponteng puasa. Budak kecik kan, mana ar tau pape. Masa tu aku baru-baru belajar puasa ar. Tapi mak aku ni garang, walaupun aku masih innocent dan cumel, oh pliz sila tadah muntah hijau anda sekarang, aku kena paksa untuk puasa. Ada satu hari ni aku rebel. Aku masuk bilik air, aku minum air paip. Banyak kali la. 17 kali kot dalam 1 jam. Siyes ke wey?? Wakaka. Pastu mak aku macam dapat detect there is something wrong pasal aku masuk tandas ngan kerap ni. Dia pun pandang slek aje kat aku. Aku buat2 tak tau aje dan pegi tgk katun.

Tu takpe lagi, ni masa mak aku tengah bizi kat dapur, aku senyap2 pegi amek cokolat kat dalam fridge. Pastu aku makan dengan puasnya. Aku ingatkan mak aku tak perasan. Tiba2 mak aku jerit panggil aku, soal siasat aku macam polis dalam Roda2 Kuala Lumpur, rupa2 nya mak aku perasan yang cokolat itu telah hilang lah. Apalagi, meroyan mengamuk-nyamuk lah mama aku. Ko tahu? Tangan aku yang cute ni, ok silakan lah pegi toilet dan muntah lagi secara sirius, kena rotan dengan sikat berus yang berat tu. Oh sangat sakit lah dan berbekas merah2 tangan aku.

Lepas tu, mak kata aku tak boleh berbuka sama2 ngan the rest of the family. Katanya aku tak puasa, aku dah banyak sangat makan. Mak aku suruh aku tengok je diorang makan masa berbuka. Boleh tak? Aku pun menangis-nangis mintak simpati. Ayah aku kesian, ayah aku pun panggil aku makan sama. Macam bangang kan cerita puasa aku masa kecik2? Aku pun tak paham apasal tah aku cerita ngan korang.

Ni ada gambar pau experimental aku buat pagi tadi. Bapak buruk warna dia kan? Aku tak tau apasal tah dia jadik gini. Mungkin aku kena beli penimbang kati tu kot, sebab aku main redah je letak adunan tak ikut sukatan. Aku agak-agak aje, dia kata suruh letak 300g tepung, aku bantai taram letak entah berapa tahil tah tadi. Pastu dia suruh rehatkan sampai dough tu kembang, aku pulak yang rehat tertidur kat katil dengan tangan penuh tepung. Bangun2 dah dekat pukul 5. Menggigil weh! Last2, jadik ar gini. Nak sedap sikit aku bantai tabur dark chocolate kat atas tu, supaya kawan2 aku ada selera sikit nak makan. Tu pun diorang tak makan sangat. Kejam kan? Menyesal aku buat banyak2. Kah kah.



*yang warna itam tu dark chokolat ea, bukan asam keping atau asam boi. Jangan pulak korang salah anggap tau!

31 comments:

azzaliena suziantie said...

hahaha..
gile syok ko minum air paip
skank minum lagi ??
hahaha

rajin doe ko membuat pau..
best gile jadi jiran ko doe..takpayah masak

shah_ariel said...

bukan x nk makn pau ko wat...cme cam x bape nk yakin..huhu..atleast ak rasekn..kubeng pon abeskn sume pagi tadi..kire ok r tu..

EIPUL said...

azza, boleh2. apply ar kat opis kolej aku. kah kah.

iekah said...

eipul:

tatkala aku pos komen kt ko ni,baru pukul 1.15 petang.

sumpah aku terliur tgk pau-ko-yg-laen-mcm tu walopon was-was.

penjenayah merah jambu. said...

hahahahaha
seriously,pau ko buruk gila (kejam tak?)

aku rasa kalau kucing tengok pun boleh jalan pejam mata tau..hahaha
takpe2,next time,ko tinggalkan pau ko tu setahunan.kita tengok kaler ape pulak dia jadi..kih3..

EIPUL said...

sharil, lagi 3 bijik tu aku nak kasik kat kucing aje lah. kekeke. tak sanggup dah nak makan. liat macam tanah liat dah. wakaka

EIPUL said...

iekah, sedap tao. cuma warna dia je buat diorang tak sanggup nak makan. alah, makan pejam mata pun orait jugak en? kakaka

emy said...

motip keje ko skg asek mengadun kuih???

~aien~ said...

huh..
bile tgk wane pau tu aien trpkey camne rse dye..
ngeh3..

eyt bro..jgn lpe amek award kt blog aien ye..
sblm blog tu diprivatekn..huhu..

Just_najmiE said...

pergh, gilek brutal lah mak ko.. ayah ko jgak yg lembut ati ek.. hehehe..

ok, pau ko sgt pelik.. inti dia apa weih?..

HIZAMI said...

bapak...

aku hengat pa0 tuh adalah ketulan durian...

fuhhh~

EIPUL said...

emy, haah, aku sekarang nak jadik pembuat kuih tegar. ko ada? kakaka

EIPUL said...

aein, oh ok, jap g gua amek. LOL

EIPUL said...

najmie, kosong, sebab tadi tak sempat nak masukkan inti. haha, tapi aku tepek ngan coklat tu sedap ar jugak. wakaka

EIPUL said...

zami, sampai ati ko kata itu adala durian. huwaa~

:p

Judiene said...

ermmm
pau tu
cm..
cm..
ermm..
xpela..
hehehehe..


:)

"slmt berpuasa"

EIPUL said...

sampai ati korang kutuk pau aku secara berjamaah ea. huwaa~~

;p

yaziith su anaz said...

erk...



apakah??
atoiyaiii.

EIPUL said...

burp~

kenyang pagi tadi. huhu

aien~s corner said...

pau 2 cam durian di kukus tw color dia.. hahaa

EIPUL said...

ko org kedua yang kata begitu. huhu

imHepPie said...

huisshh x pasal2 batal posa aku arini muntah bca ko nye entri...sapa mau ganti???wahahahaha...

kalo aku jdik membe2 ko, aku mkn cekelat tuh je stakat amek ati ko muahahaha..

aku bukan kejam oke??hik3..

milimilo said...

mak aih..xlawa langsung pau kau..haha..tp at least ko reti buat..dr aku,xtau lgsg..good try :)

EIPUL said...

imheppie, ko memang kejam macam ketam. tak dapat disangkal lagi. siyes.

EIPUL said...

milimilo, alah, aku amek resepi entah mana2, terus buat. tapi tetap tak jadi. so, how?

lizz said...

aku rase, semue budak2 mmg kompem minum air dalam toilet ar wei.hahahaha

EIPUL said...

aah ar lizz, hakikat budak kecik kot tu. lalala

SYAbAR said...

Sib baik aunty buat pau tak pernah jd camni... maunya uncle tak sentuh langsung, pot pet memanjang.

But still aunty nak congrate eipul sbb rajin..

EIPUL said...

bukan rajin sangat pun aunty, saje nak try sebab tejumpa resepi kat tenet. wahaha. last2 jadik pelik camni. sape nak makan? tong sampah jugak jadik mangsa. haha

Natsu said...

woi. tu kuih modal santau org ke? gile meremang bulu kaki aku nk mkn bnde tu.

EIPUL said...

sial lu natsu!

kahkah. lawak doe ko ni.

tu aku nak kasik kucing blok makan lah, asek berak merata. kesian makcik cleaner kena bersihkan taik dia setiap ari. aku kasik pau ni, biar dia sembelit, tak dpt berak, rasakan kau! kahkah

Kolam Ikan Encik Eipul